Umiejętności BB2020 (i Zdolności)

"Piłka jest kolczasta a pola punktowe są dwa". Wszystko o zasadach gry Blood Bowl.
Awatar użytkownika
Pieta
trener
Posty: 3066
Rejestracja: 20 paź 2015, 22:24
Lokalizacja: Wrocław

Re: Umiejętności BB2020 lista pytań

Post autor: Pieta » 31 sty 2021, 09:57

leon pisze: 30 sty 2021, 21:15 sprawdzalem dla grupy na fb
Co dla jakiej grupy? :shock:

27. Kick-back nie spowoduje straty, ale zwykły blok Pilarza może. Kumam już.

Jeszcze jedno pytanie się zawieruszyło:

37. Czy Arm Bar można zastosować, kiedy przeciwnik Upadnie na Dobiegu, który wykonuje się przed Unikiem?

Awatar użytkownika
leon
trener
Posty: 10529
Rejestracja: 13 lut 2015, 07:42

Zdobyte trofea

Pozostałe odznaki

Re: Umiejętności BB2020 lista pytań

Post autor: leon » 31 sty 2021, 11:56

grupa standardowego pitolenia na fb o bb :-)
Amazonki PL-stół-11 78-28-26
Chaos PL-stół-11 9-4-2
Chaos Renegades PL-stół-11 4-0-0
Wood elfs PL-stół-11 3-0-2
Orcs PL-stół-11 10-5-3
Lizardmen PL-stół-11 1-0-0

Awatar użytkownika
Pieta
trener
Posty: 3066
Rejestracja: 20 paź 2015, 22:24
Lokalizacja: Wrocław

Re: Umiejętności BB2020 lista pytań

Post autor: Pieta » 02 lut 2021, 20:26

Vincent pisze: 30 sty 2021, 18:06 Do pozostałych mam kontrargumenty, ale poczekamy na Leona bądź jeszcze kogoś.
To co z tymi kontrargumentami? Coś nikt się nie kwapi.

Awatar użytkownika
leon
trener
Posty: 10529
Rejestracja: 13 lut 2015, 07:42

Zdobyte trofea

Pozostałe odznaki

Re: Umiejętności BB2020 lista pytań

Post autor: leon » 02 lut 2021, 20:57

Leon ma za malo czasu aby odpisac na 30pare pytan
Amazonki PL-stół-11 78-28-26
Chaos PL-stół-11 9-4-2
Chaos Renegades PL-stół-11 4-0-0
Wood elfs PL-stół-11 3-0-2
Orcs PL-stół-11 10-5-3
Lizardmen PL-stół-11 1-0-0

Awatar użytkownika
Vincent
trener
Posty: 3444
Rejestracja: 31 gru 2016, 09:13
Lokalizacja: Warszawa

Zdobyte trofea

Re: Umiejętności BB2020 lista pytań

Post autor: Vincent » 03 lut 2021, 09:49

Też ostatnio trochę gorzje z czasem stoję. Pewnie w weekend dam.

Po prostu Pieta za dobrze przyłożyłeś się do tego i zbyt dużo punktów dałeś :D

Mi się teraz dwa pytania nasuwają:
Czy ktoś tak dokładnie analizował BB2016? Być może tam też byłaby taka długa lista wątpliwości, ale każdy uznał że generalnie to działa jak w CRP.
Na ile ogólnie gracze rozkminiają te zasady, wątpliwości, wyjaśnienia itp. I jak za X czasu spotkamy się przy stole, to i tak ta masa wątpliwości będzie. Przede wszystkim organizatorzy/sędziowe musieliby zrobić jakąś swoją wspólną listę FAQ, aby się nie okazało że w kwestiach niejasnych, każdy turniej będzie miał swoją interpretację.

Awatar użytkownika
leon
trener
Posty: 10529
Rejestracja: 13 lut 2015, 07:42

Zdobyte trofea

Pozostałe odznaki

Re: Umiejętności BB2020 lista pytań

Post autor: leon » 03 lut 2021, 10:01

nitk tak bb2016 nie analizowal :-) ja czytałem bardzo ale nie byłem tak dociekliwy jak Pieta :-)
Amazonki PL-stół-11 78-28-26
Chaos PL-stół-11 9-4-2
Chaos Renegades PL-stół-11 4-0-0
Wood elfs PL-stół-11 3-0-2
Orcs PL-stół-11 10-5-3
Lizardmen PL-stół-11 1-0-0

Awatar użytkownika
Pieta
trener
Posty: 3066
Rejestracja: 20 paź 2015, 22:24
Lokalizacja: Wrocław

Re: Umiejętności BB2020 (i Zdolności)

Post autor: Pieta » 09 lut 2021, 21:37

No to jeszcze raz:
Staram się dzielić pytania na 3 grupy.
Sporne, gdzie może być wiele poprawnych odpowiedzi. Obowiązkowo należy wskazać uściślenie lub posłać pytanie dalej.
Niejasne gdzie raczej ciężko znaleźć inną poprawną odpowiedź, a jej znalezienie jest drugorzędne.
Klarowne gdzie zasady są wystarczająco jasno napisane. Można sobie darować.

Klarowne:

1. Czy zawodnik z umiejętnością Wrestle po blitzu może kontynuować ruch płacąc 3 pola ruchu?
Nie może. Położenie na Plecach kończy aktywację. Dodatkowo wstać można tylko na początku swojej aktywacji.

2. Czy można użyć jednocześnie Catch i Diving Catch?
Można. Modyfikator za celne podanie można stosować do przerzutu z umiejętności Catch, z której można również przerzucić łapanie piłki lądującej na przyległym polu.

4. Co się dzieje z piłką, jeśli zawodnik powalony z piłką chce użyć Safe Pair of Hands a nie ma wolnych pól przyległych do pola, na którym zostaje położony?
Nie ma możliwości, żeby skorzystać z tej umiejętności.

5. Czy zawodnik z Grabem może wypchnąć poza boisko zawodnika z umiejętnością Sidestep?
Może. Zawodnik blokowany przez zawodnika z Grabem nie może użyć umiejętności Sidestep, a zawodnik blokujący z umiejętnością Grab nie musi wybierać pola, na które przepchnie przeciwnika.

6. Czy umiejętność Guard daje asystę podczas faula?
Tak. Umiejętność Guard daje asysty ofensywne i defensywne, pomimo markowania, które podczas akcji Faula są uwzględniane.

7. Czy Mighty Blow i Claw mają zastosowanie jeśli zawodnik wykonujący akcję Bloku zostanie powalony?
Nie mają. Tylko zawodnik wykonujący akcję Bloku może skorzystać z tych umiejętności, jak napisano w opisach tych umiejętności.

10. Czy Multiple Block wzięty na zawodniku z siłą 2 lub mniejszą obniży jego siłę poniżej wartości 1 na czas tej aktywacji?
Nie, siła nigdy nie może spaść poniżej 1.

11. Jeśli Multiple Block obniży siłę poniżej 1, to czy wtedy Dauntless liczony jest od tej niższej wartości?
Nie obniży siły poniżej 1, więc Dauntless liczony jest od siły równej 1.

14. Czy Foul Appearance kasuje ruch zawodnikowi blitzującemu, czy tylko akcję Bloku?
a) Kasuje Ruch i Blok. Wynik 1 na Foul Appearance zabrania wykonania zadeklarowanej akcji, a jedyną taką mógł być Blitz, czyli akcja Ruchu i akcja Bloku.

16. Czy Claws działa podczas wykonywania akcji Blitz?
Tak. Umiejętność Claws można zastosować podczas akcji Bloku, która bywa wykonywana również w ramach akcji Blitz.

17. W którym momencie można skorzystać z Dump-offa? Czy po deklaracji Blitza czy Bloka jak napisano?
Natychmiast po nominowaniu celu akcji Bloka, a nominuje się natychmiast po zadeklarowaniu akcji Blitz.

19. Co znaczy że umiejętności On The Ball nie można użyć kiedy „Kick deviates"?
On the Ball nie można użyć kiedy ma nastąpić Odłożenie (Touchback), zanim piłka wyląduje poza boiskiem lub na połowie przeciwnika.

25. Czy po faulu z użyciem Piły i posiadaniem umiejętności Sneaky Git można się ruszyć?
Można. Nie można ruszyć się tylko w trakcie akcji Blitz po użyciu tej umiejętności, czyli wykonaniu Specjalnej Akcji Atak Piłą.

27. Czy podczas Ataku Piłą odbicie Piły (Kick-back) na wyniku 1 powoduje Stratę?
Nie. Zawodnik zostaje wtedy Położony na Plecach (Placed Prone), a to nie powoduje Straty.

28. Czy można skorzystać z umiejętności Mighty Blow zawodnika powalającego swojego kolegę z drużyny podczas niezdanego Animal Savagery?
Tak. Jest o tym zapis w opisie zdolności Animal Savagery*.

31. Czy zawodnik przylegający do stojącego kolegi z drużyny, który stracił swoje strefy ataku, może zastosować modyfikator +2 do rzutu na Really Stupid?
Nie ma przeciwwskazań.

32. Czy zakorzeniony zawodnik może dokończyć akcję Blitz, jeśli podczas deklaracji Blitza nie był jeszcze Zakorzeniony a zadeklarowany cel znajduje się na przyległym polu? I czy może wtedy podążać na wyniku przepchnięcia w tej akcji Bloku?
Można dokończyć akcję Blitz, ale bez przesuwania zawodnika po boisku. Przeciwnik musi stać na przyległym polu.

33. Co znaczy zwrot “On its own” używany w kontekście wykonania akcji bloku w aż 14 umiejętnościach i zdolnościach?
Zwrot wskazuje na samą akcję Bloku bez akcji Ruchu, czyli nie podczas akcji Blitz.

34. Czy zawodnik bez stref ataku może używać umiejętności Block i Dodge kiedy jest blokowany?
Nie może. Na str. 74 napisane jest, że zawodnicy bez stref ataku nie mogą używać żadnych umiejętności i zdolności, o ile ich opis nie stanowi inaczej.

37. Czy Arm Bar można zastosować, kiedy przeciwnik Upadnie na Dobiegu, który wykonuje się przed Unikiem?
Nie można.


Niejasne, ale z jedną odpowiedzią:

8. Czy Strong Arm może być użyty podczas korzystania ze zdolności Kick Team-mate?
Nie. Opis Strong Arm odwołuje się tylko do Rzutu Kolesiem

15. Czy umiejętności Tentacles i Shadowing można zastosować przeciw zawodnikowi podążającemu za przepchniętym przeciwnikiem?
Można. Podążanie za Przepchniętym przeciwnikiem jest ruchem dobrowolnym, a te umiejętności można użyć, kiedy zawodnik wykonuje taki ruch.

18. Czy umiejętności podawania działają podczas użycia zdolności Kick Team-mate?
Nie można. W opisie żadnej z tych umiejętności nie ma słowa o akcji Wykop Kolesia.

20. Czy do Hail Mary Pass mają zastosowanie modyfikatory ujemne za markowanie podającego zawodnika?
Tak. Tak jak do każdej akcji podania, natomiast nie ma uściślonego dystansu na jaki podanie zostanie wykonane, więc najprawdopodobniej nie stosuje się modyfikatorów za dystans.

21. Czy podczas Rzutu Kolesiem mają zastosowanie umiejętności wpływające na akcję Podań?
Nie mają. W opisie żadnej z tych umiejętności nie ma słowa o akcji Rzutu Kolesiem.

22. Czy usunięcie zawodnika z piłką w wyniku fumble’a Specjalnej akcji Wykop Kolesia spowoduje Stratę?
Tak. Zawodnik jest usunięty z gry, a Stratę powoduje każdy zawodnik opuszczając boisko z piłką z jakiegokolwiek powodu.

23. Czy można używać Nerves of Steel i Pass podczas łapania bomby i rzucania bombą?
Nie. Te umiejętności odwołują się tylko do akcji Podania. Jedynie Hail Mary Pass odwołuje się do akcji Rzutu Bombą.

24. W jaki sposób działa zdolność Swoop po tragicznym (terrible throw) Rzucie Kolesiem i czy w ogóle można ją wtedy zastosować?
Nie można zastosować umiejętności Swoop po tragicznym Rzucie Kolesiem, ponieważ piłka nie zostanie rozrzucona tylko ulegnie Dewiacji.

26. Czy można zdobyć przyłożenie zostając położonym z Piłą na polu w strefie punktowej przeciwnika?
Nie. Zawodnik musi stać z piłką w strefie punktowej. Wtedy następuje przyłożenie i gra jest natychmiast przerwana, więc żadne Położenie zawodnika nie może nastąpić.

30. Co się dzieje, kiedy zawodnik z Ball & Chain nie zda dobiegu na pole zajęte przez zawodnika leżącego?
Przepchnie leżącego zawodnika bez rzutu na Pancerz oraz Upadnie na zwolnionym polu.

35. Jakich umiejętności nie można użyć na wyniku 10.Blitz podczas Zdarzenia podczas Wykopu?
Zdarzenie Blitz nie jest turą drużyny według FAQ2020.12. Nie można wtedy stosować umiejętności używanych w turze drużyny, czyli Dodge podczas Uniku, jak również Sure Feet. Nie użyjemy też żadnych umiejętności mających wpływ na piłkę, bo jej nie ma na boisku. Przeciwnik nie może użyć umiejętności, których można używać tylko w turze przeciwnika, czyli Defensive, Shadowing i Tentacles.

36. Jakich umiejętności mogą używać zawodnicy, którzy stracili swoje strefy ataku?
Jedynie umiejętności Leader, Thick Skull, Disturbing Presence* i Foul Appearance mają zapis, że mają zastosowanie również gdy zawodnik stracił swoje strefy ataku. Ponadto podczas rzutu na Pancerz i Kontuzję zawodnik będzie mógł lub musiał zastosować Ball & Chain*, Chainsaw*, Decay*, Regeneration i Stunty* oraz będzie mógł zostać rzucony, jeśli posiada zdolność Rigt Stuff.



Sporne:

3. Czy modyfikator Diving Tackle ma nadal zastosowanie po użyciu przerzutu przez przeciwnika?
Odpowiedź z FAQ2020.12 może wprowadzać w błąd.
a) Tak. Zastrzeżenie z FAQ2020.12 "pod warunkiem, że Diving Tackle nie został użyty podczas pierwszej próby" informuje tylko, że nie można użyć tej umiejętności podwójnie.
b) Nie ma. Modyfikator Diving Tackle stosuje się do konkretnego wyniku, a przerzut daje nam inny wynik, przed którym zawodnik został Położony na Plecach, a w tej pozycji nie markuje już przeciwnika i nie może skorzystać więcej z tej umiejętności.

9. Czy użyty Break Tackle ma zastosowanie do końca testu przy pierwszym rzucie oraz kiedy przeciwnik użyje np. Diving Tackle po przerzucie?
a) Tak. Raz użyty Break Tackle ma zastosowanie również podczas przerzutu.
b) Nie, ponieważ modyfikator Break Tackle stosuje się do rzutu, a rzut i przerzut to dwa różne rzuty. Break Tackle można użyć tylko raz na aktywację.

12. Czy darmowa akcja Faula podczas użycia umiejętności Pile Driver wykorzystuje limit 1 akcji Faul na turę?
a) Nie wykorzystuje limitu jednej akcji Faul na turę.
b) Wykorzystuje. Darmowa oznacza tylko, że można wykonać kolejną akcję po akcji Bloku podczas tej samej aktywacji.

13. Czy można użyć Pile Driver nie w swojej turze drużyny, kiedy nasz zawodnik jest celem akcji bloku, a przeciwnik zostanie powalony?
a) Nie można wykonać akcji Faul w turze przeciwnika.
b) Można użyć. Darmowa oznacza, że można wykonać ten Faul po każdej akcji Bloku z Powaleniem przeciwnika.

29. Czy przeciwnik może wybrać użycie umiejętność Pile Driver, kiedy mój zawodnik z umiejętnością Animal Savagery i Pile Driver powala innego mojego zawodnika?
a) Nie można. W opisie Animal Savagery stoi, że można użyć stosownych umiejętności podczas rzutu na pancerz, czyli takich których można użyć podczas takich rzutów, a nie zmuszać do wykonania kolejnej akcji.
b) Przeciwnik może wybrać użycie tej umiejętności, jak opisano w FAQ2020.12

38. Czy zawodnik z PIłą może wykonać zwykłą akcję Bloku bez możliwości stosowania modyfikatora +3 do przebicia pancerza?
a) Może. Oznaczenie * dotyczy tylko części zdolności zmuszając do stosowania jej tylko podczas Upadku lub Powalenia tego zawodnika.
b) Nie może. Umiejętność w całości jest obowiązkowa.

Awatar użytkownika
Pieta
trener
Posty: 3066
Rejestracja: 20 paź 2015, 22:24
Lokalizacja: Wrocław

Re: Umiejętności BB2020 (i Zdolności)

Post autor: Pieta » 21 lut 2021, 22:21

38. Czy zawodnik z PIłą może wykonać zwykłą akcję Bloku bez możliwości stosowania modyfikatora +3 do przebicia pancerza?
a) Może. Oznaczenie * dotyczy tylko części zdolności zmuszając do stosowania jej tylko podczas Upadku lub Powalenia tego zawodnika.
b) Nie może. Umiejętność w całości jest obowiązkowa.

Nie zgadzam się, że jest na to jedna i klarowna odpowiedź, według zapisanych zasad:

Jest 19 umiejętności i zdolności z gwiazdką*

Frenzy*, Disturbing Presence*, Foul Appearance* mają zapis "must"
Ball & Chain* - "the only action they may perform" (chainsaw nie ma niczego podobnego)
Right Stuff* - "they can be thrown" (nie może zaprotestować)
Stunty* - "they ingore any -1 modifier" oraz "consult the Stunty table"
Secret Weapon* - "will be sent off"
No Hands* - "may not attempt to"
Decay* - "+1 modifier applied"
Chainsaw* "+3 is added to the Armour roll"
Titchy* - "does not count as Marking"
Pozostałe 8 zdolności mają zapis po prostu "roll D6" na bone-heady itp.

Jedynie Chainsaw i Titchy mają oprócz obowiązkowych części zdolności część opcjonalną:
Titchy - "may apply +1 modifier"
Chainsaw - "may perform" special action

Zdolności należy oczywiście użyć, ale zapis zdolności daje opcję w jaki sposób zostanie użyta.

Awatar użytkownika
Czeftek
rekrut
Posty: 301
Rejestracja: 30 lis 2017, 22:33

Re: Umiejętności BB2020 (i Zdolności)

Post autor: Czeftek » 21 lut 2021, 22:44

Pieta pisze: 21 lut 2021, 22:21 38. Czy zawodnik z PIłą może wykonać zwykłą akcję Bloku bez możliwości stosowania modyfikatora +3 do przebicia pancerza?
a) Może. Oznaczenie * dotyczy tylko części zdolności zmuszając do stosowania jej tylko podczas Upadku lub Powalenia tego zawodnika.
b) Nie może. Umiejętność w całości jest obowiązkowa.

Nie zgadzam się, że jest na to jedna i klarowna odpowiedź, według zapisanych zasad:

Jest 19 umiejętności i zdolności z gwiazdką*

Frenzy*, Disturbing Presence*, Foul Appearance* mają zapis "must"
Ball & Chain* - "the only action they may perform" (chainsaw nie ma niczego podobnego)
Right Stuff* - "they can be thrown" (nie może zaprotestować)
Stunty* - "they ingore any -1 modifier" oraz "consult the Stunty table"
Secret Weapon* - "will be sent off"
No Hands* - "may not attempt to"
Decay* - "+1 modifier applied"
Chainsaw* "+3 is added to the Armour roll"
Titchy* - "does not count as Marking"
Pozostałe 8 zdolności mają zapis po prostu "roll D6" na bone-heady itp.

Jedynie Chainsaw i Titchy mają oprócz obowiązkowych części zdolności część opcjonalną:
Titchy - "may apply +1 modifier"
Chainsaw - "may perform" special action

Zdolności należy oczywiście użyć, ale zapis zdolności daje opcję w jaki sposób zostanie użyta.
Tak jak napisałem w drugim temacie- "may" bardzo często jest używane w formie grzecznościowej i nie oznacza "może". Poruszałem ten temat z osobami które zajmują się profesjonalnie tłumaczeniem z angola i tutaj nie chodzi o opcje wyboru. Dostałem do tego takie sympatyczne wytłumaczenie od kolegi:
- Kochanie mogę wyjść z kolegami na mecz?
- W prawdzie przygotował kolacje i mam dla nas plany na wieczór ale jasne możesz iść...
:twisted:
stemid: Czeftek

https://steamcommunity.com/id/Czeftek/


„Daj komuś ogień, a będzie mu ciepło przez jeden dzień, ale wrzuć go do ognia, a będzie mu ciepło do końca życia”

Awatar użytkownika
leon
trener
Posty: 10529
Rejestracja: 13 lut 2015, 07:42

Zdobyte trofea

Pozostałe odznaki

Re: Umiejętności BB2020 (i Zdolności)

Post autor: leon » 22 lut 2021, 08:31

nie przy zasadach. "may" oznacza wybor/dowolnosc. w zwyklym jezyku jest to zwrot grzecznosciowy idealnie wpasujacy sie w podany przyklad.
Amazonki PL-stół-11 78-28-26
Chaos PL-stół-11 9-4-2
Chaos Renegades PL-stół-11 4-0-0
Wood elfs PL-stół-11 3-0-2
Orcs PL-stół-11 10-5-3
Lizardmen PL-stół-11 1-0-0

ODPOWIEDZ

Wróć do „Kwestia Zasad”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości